Het gaat goed op de woningmarkt. Vorig jaar zijn er meer dan 30.000 nieuwbouwwoningen verkocht en de verwachting is, dat we voor dit jaar richting de 35.000 verkochte nieuwbouwwoningen gaan. Kortom, laat de champagnekurken maar knallen.

Hier en daar horen we geluiden dat het verkopen van woningen dan ook alweer kinderspel is. We zien die houding ook terug in de wijze waarop deze partijen nieuwbouwwoningen op de markt brengen.

Er is een gebrek aan creativiteit en er wordt nauwelijks nagedacht over het woonproduct, laat staan de gewenste doelgroep. Te vaak kiezen zij voor de obligate verkoopbrochures, projectwebsites en advertenties in het plaatselijke sufferdje. ‘Ach, die woningen, ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?’ We hebben het een ontwikkelaar onlangs letterlijk horen zeggen. We hopen dat u nu net zo verbijsterd bent als wij toen we dit uit zijn mond optekenden.

Er is een gebrek aan creativiteit en er wordt nauwelijks nagedacht

Want laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk hartstikke kortzichtig. Immers, de enige reden dat het op de woningmarkt op dit moment hosanna gaat komt door de lage hypotheekrente. Op het moment dat deze maar een paar procenten stijgt, en het is niet de vraag óf maar wannéér dat gaat gebeuren, dan komt de betaalbaarheid van de nieuwbouwwoningen onder druk te staan. Door alle beleidsmaatregelen kan men dan zomaar 20.000 tot 30.000 euro minder lenen. En dat scheelt nogal wat. Een coldturkey zoals in 2009 toen de verkopen in één klap terugvielen is daardoor helemaal niet zo ondenkbeeldig. Alleen daarom al is het alles behalve verstandig om tevreden achterover te leunen. Juist dit moment, dat het dus weer beter gaat, moet de sector aangrijpen om te vernieuwen. Klaar te zijn voor de toekomst.

Met het vernieuwen bedoelen we niet alleen op productniveau. Op een andere, frisse manier naar de marketing van de woningen kijken hoort daar ook zeker bij. Waarom kiezen voor een verkoopbrochure als je een bijzonder evenement rond een nieuwbouwproject kunt organiseren waarmee je regionale mediabelangstelling kunt trekken? Een fluistercampagne of een storytelling? Ga is uit de comfortzone. Denk out of the box. We hebben bijvoorbeeld met heel veel succes een keer een talentenjacht rond een nieuwbouwproject georganiseerd. Of wat te denken van een mysteriehuis? Of het verkopen van een beleving in plaats van het huis.

Wat ook goed helpt is om al in een zo vroeg mogelijk stadium, het liefst al bij het ontwerp, de marketing van de woningen voor ogen te hebben. Dat levert zowel frisse ideeën op over het vermarkten van de woningen als een, vanuit dat oogpunt, optimalisering van het woonproduct. En dat laat zich uiteindelijk vertalen in gewilde woonproducten. Ook wanneer het straks toch onverhoopt weer wat minder gaat. Dat lijkt ons een betere optie dan de ogen sluiten voor de realiteit. Uiteraard willen wij u daar graag bij helpen.